Opleiding Streetcare, zorg voor jeugd van de toekomst

Een nieuw perspectief op de verharding van jongerencultuur.

Een jeugd-professional heeft het niet altijd gemakkelijk. Je moet je bewegen op verschillende niveaus en contact houden met verschillende partijen om het beste voor je jongere gedaan te krijgen. Sommige jongeren worden bovendien meegezogen in de straatcultuur en (licht) crimineel gedrag, met alle extra problemen van dien.

Wil jij die uitstekende jeugd-professional worden die het maximale voor de jongere kan bereiken? Laagdrempelige en effectieve ondersteuning bieden? Streetcare en de Pons Academie hebben de handen ineen geslagen en bieden je een unieke post-hbo opleiding.

Na het volgen van de opleiding ben jij in staat om

  • Beter aan te sluiten bij de jongere zodat je hem optimaal kunt ondersteunen;
  • Aan te sluiten bij belangrijke stakeholders zoals Jeugdzorg en gemeentes zodat je in je begeleiding meer kunt bereiken;
  • Te voorkomen dat jongeren verleid worden naar crimineel gedrag;
  • Meer te bereiken in de begeleiding van ‘jouw’ jongeren.

De methode ‘Streetcare’ vormt de basis binnen deze opleiding. Deze methode is gebaseerd op de presentiebenadering en systemisch en contextueel werken. De methode geeft handvatten om de jongere beter te begeleiden en beter aan te sluiten bij jeugdzorg.

Deze opleiding biedt je echter veel meer: meer kennis over je doelgroep, en je zult merken dat je je na afloop veel beter kunt profileren en bij de verschillende stakeholders veel meer voor elkaar krijgt. Je verdiept jezelf dus als professional.

Deze interactieve opleiding brengt de theorie en praktijk samen via tien lesdagen, tien intervisie bijeenkomsten, een afrondend examen en het nodige thuiswerk. Profiteer van persoonlijke begeleiding tijdens en na de opleiding om de stof optimaal toe te passen in de praktijk.

Je werkt binnen deze opleiding binnen drie leerlijnen om excellentie te bereiken. Je doet kennis op over de doelgroep, straatcultuur en life course criminology. Binnen de leerlijn methodisch en eclectisch werken verdiep je je kennis en vaardigheden op methodisch gebied, precies passend bij de doelgroep waar jij mee werkt. In de leerlijn leiderschap ondersteunen we je in je eigen ontwikkeling om bij de verschillende stakeholders en partijen meer te kunnen bereiken.

Voor wie is deze opleiding?

Met een opleiding ‘Streetcare: de jeugdprofessional van de toekomst komen jij en de jongeren waar jij mee werkt, beter tot hun recht. Ervaring leert dat deze opleiding van grote waarde is voor:

  • Straathoekwerkers;
  • Jongerenwerkers;
  • Jeugdhulpverleners;
  • Medewerkers jeugdzorg

Je hebt ervaring in het werken met jongeren en wilt je graag verder verdiepen. Je hebt een hbo-diploma in het domein Social Work, Pedagogiek of Toegepaste Psychologie. Ook als je geen formeel diploma maar wel een hbo- werk en denkniveau hebt, ben je welkom. Wanneer je twijfelt aan je geschiktheid als kandidaat, toetsen we dit in een intakegesprek.

Locatie en lesdagen

De lesdagen zijn in Utrecht gepland op vrijdagen en woensdagen van 9.30 tot 16.30 uur.

De intervisie bijeenkomsten worden in overleg gepland.

Lesdag 1 Vrijdag 12 november
Lesdag 2 Vrijdag 26 november
Lesdag 3 Vrijdag 17 december
Lesdag 4 Woensdag 5 januari
Lesdag 5 Woensdag 19 januari
Lesdag 6 Woensdag 26 januari
Lesdag 7 Woensdag 16 februari
Lesdag 8 Woensdag 16 maart
Lesdag 9 Woensdag 6 april
Lesdag 10 Woensdag 20 april
Examen (eindpresentaties) Woensdag 15 juni

Groepsgrootte

Er kunnen maximaal 12 deelnemers tegelijk aan deze opleiding deelnemen.

Lesmateriaal

Het verstrekte lesmateriaal om de opleiding succesvol tot een goed einde te brengen bestaat onder meer uit;

  • Jolink-Verkuijlen, K. (2020) ‘Eén methode voor straathoekwerk, jeugdzorg en gemeenten’ Amsterdam: SWP uitgeverij;
  • Een studiehandleiding met o.a. de achtergrond van de opleiding, het programma per lesdag en de exameneisen.

Studiebelasting

De opleiding bestaat uit meerdere lesdagen, stages, begeleide intervisiebijeenkomsten en individuele opdrachten. Reken door het jaar heen op een totale studiebelasting van ongeveer 270 uur. Wat neerkomt op ongeveer 8 uur per week. De globale verdeling ziet er als volgt uit;

  • 10 lesdagen van 8 uur en 6 uur aan voorbereiding. Aanwezigheidsplicht 80%;
  • 1 examendagen van 8 uur en 8 uur voorbereiding;
  • 10 intervisiebijeenkomsten van 2 uur per bijeenkomst (plus 2 uur voorbereiding). Aanwezigheidsplicht 80%;
  • Opdrachten: 75 uur.

Diploma & accreditatie

Na het succesvol afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd diploma. Het bijbehorende eindexamen afleggen is toegestaan wanneer;

  • Aan de aanwezigheidsplicht is voldaan;
  • Over alle opdrachten gedurende de opleiding gemiddeld een 6 of hoger is gescoord.

De post-hbo opleiding Streetcare, zorg voor jeugd van de toekomst is goedgekeurd door de accreditatiecommissie van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd voor 96,00 geaccrediteerde punten (accreditatienummer/ID-nummer SKJ209819).

Kosten

Jouw investering is € 3.950,-. Benodigd lesmateriaal, alle literatuur en lunches zijn inbegrepen. De kosten voor het intakegesprek van € 75,- komen te vervallen wanneer je geschiktheid blijkt te zijn voor de opleiding.

Bij aanmelding voor 12 september 2021 profiteer je van onze vroegboekkorting van meer dan 5% en betaal je slechts € 3.750,-.

Soms kun je de studiekosten van de belasting aftrekken.
Meer informatie vind je op de site van de Belastingdienst

Kenniskring

Deelname aan de Kenniskring van Pons Academie is gratis in het jaar van opleiding en het daarop volgende kalenderjaar.

  • Kim Jolink-Verkuijlen

    Ontwikkelaar methodiek 'Streetcare', straathoekwerker & auteur

Kim Jolink-Verkuijlen

Kim heeft 15 jaar ervaring in het begeleiden en ondersteunen van jongeren en hun gezinnen. Het grootste deel van deze 15 jaar heeft zij dit gedaan vanuit een rol als straathoekwerker. Haar kracht zit hem in het aansluiten bij jongeren "de straat" en jongeren en jongvolwassenen die moeilijk hun plek vinden in deze maatschappij. Zij is ontwikkelaar van de methodiek ‘Streetcare’ en auteur van het gelijknamige boek.

  • Dhr. Savas van der Bend MA, MEd

    Coach, trainer, begeleider & supervisor

Savas van der Bend

Savas heeft een ruime ervaring als leidinggevende in het onderwijs waarin hij al jaren werkt verschillende professionals (o.a. docententeams, hulpverleners en gemeente) om het de kwaliteitszorg en ondersteuning aan jongeren te optimaliseren. Als begeleidings- en veranderkundige begeleidt hij verschillende teams om voortdurend naar de 'ruimte tussen de regels' te verkennen en verbindingen te leggen.

Naast zijn werk als leidinggevende werkt hij als (register)coach, trainer, intervisie-begeleider en supervisor vanuit zijn eigen praktijk en is hij 'gecertificeerd DICS-trainer' gericht op gedragsanalyses en communicatiepatronen bij professionals.

  • Sjors Verdiesen

    Psychofysiek coach

Sjors Verdiesen

Sjors is psychofysiek coach en werkt met jongeren aan de vergroting van hun weerbaarheid. Hij heeft een brede ervaring in de gespecialiseerde zorg en richt zich met name op gedragsproblematiek en mensen met een autisme spectrum stoornis. Voordat hij aan het werk ging als coach heeft hij een groot aantal opleidingen succesvol afgerond, onder meer het cios, hbo Social work, docent gevaarsbeheersing en een coachopleiding.

  • Pons Academie | Over Angele

    Angele Verkaaik

    Docent & Trainer

Angele Verkaaik

Angele is docent/trainer en supervisor aan de Hogeschool Utrecht (HU). Daarnaast verzorgt zij trainingen op het gebied van agressie en grensoverschrijdend gedrag en is opleider van weerbaarheids- en agressietrainers. Voor het kenniscentrum van de HU deed zij onderzoek naar agressie in de zorgsector.

  • Nadezda Broshuis

    (Team-) coach

Nadèzda Broshuis

Nadezda heeft Social Work en Theologie gestudeerd. Zij is, na tien jaar met vluchtelingen, migranten en slachtoffers van mensenhandel gewerkt te hebben, tegenwoordig werkzaam als hogeschooldocent aan de Hogeschool Utrecht. Daar is zij verantwoordelijk voor de vakken die te maken hebben met cultuur en religie. Zo is zij onder meer de coördinator en ontwikkelaar van de minor Islam en Samenleving.

  • Samora Day-Meijerink

    Psycholoog en criminoloog

Samora Day-Meijerink

Samora is psycholoog en criminoloog. Zij is gespecialiseerd in life course criminology. Na een studie aan de Universiteit van Leiden werkt zij tegenwoordig als onderzoeker en docent aan verschillende hogescholen, waaronder Fontys Hogeschool.

Meer informatie

Wil je meer informatie, of wil je gewoon even kennismaken? We zijn gevestigd in een prachtig pand, waar je van harte welkom bent voor een kop koffie.

Stuur ons een e-mail of bel ons:

Berendineke
Berendineke.steenbergen@ponsacademie.nl
06 1213 8968

Arno
Arno.deleeuw@ponsacademie.nl
06 1213 8955

Meer lezen?
Bekijk ons blog

Schrijf je nu in

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.